Blender & Renderman – artikel oversigt
For at lave noget der er helt rundt i Blender, skal du tilføje noget der hedder ‘subdiv’ til dit mesh.
Mesh er ordet for det net eller den samling polygoner der skaber din figur i Blender. Hvis du starter med at lave det mest runde i Blender; en UV sphere – du finder den i fanen ‘create’ i venstre side af billedet. Så er den ikke helt rund.
Du kan hente projektet i en .blend fil nederst i indlægget.
Billedet her er der tilføjet et RenderMan nodetree og den alm PxrDisney shader er valgt.
Der er et ‘plane’, hvor shaderen er PxrConstant og lightEmission er slået til – se tidligere indlæg om dette emne.
Du vælger UV spheren ved at trykke på højre musetast ‘RMB’ (RightMouseButton)
I de små faner hvor du også vælger mellem shader og render indstillinger, skal du finde det lille værktøjssymbol.
Vælg ‘AddModifier’ og en større menu kommer frem – find ‘Subdivision Surface’.
Du kan ændre indstillingerne, dels for hvor glat det skal se ud på skærmen hvor du arbejder (viewport), men også hvor meget der skal gøres når billedet skal renderes.
Nu ser det renderede billede helt anderledes ud:
Det er den samme figur fra før, men blot tillagt ‘subdiv’ funktionen.
Der er brugt Pixar RenderMan til at render billederne