Archive for August, 2015

Lav noget rundt

Thursday, August 20th, 2015

Blender & Renderman – artikel oversigt

For at lave noget der er helt rundt i Blender, skal du tilføje noget der hedder ‘subdiv’ til dit mesh.

Mesh er ordet for det net eller den samling polygoner der skaber din figur i Blender. Hvis du starter med at lave det mest runde i Blender; en UV sphere – du finder den i fanen ‘create’ i venstre side af billedet. Så er den ikke helt rund.

uden_subdiv

Du kan hente projektet i en .blend fil nederst i indlægget.

Billedet her er der tilføjet et RenderMan nodetree og den alm PxrDisney shader er valgt.

Der er et ‘plane’, hvor shaderen er PxrConstant og lightEmission er slået til – se tidligere indlæg om dette emne.

Du vælger UV spheren ved at trykke på højre musetast ‘RMB’ (RightMouseButton)

Screen Shot 2015-08-20 at 18.40.55

I de små faner hvor du også vælger mellem shader og render indstillinger, skal du finde det lille værktøjssymbol.

Vælg ‘AddModifier’ og en større menu kommer frem – find ‘Subdivision Surface’.

Du kan ændre indstillingerne, dels for hvor glat det skal se ud på skærmen hvor du arbejder (viewport), men også hvor meget der skal gøres når billedet skal renderes.

Screen Shot 2015-08-20 at 18.41.27

Nu ser det renderede billede helt anderledes ud:

med_subdiv

Det er den samme figur fra før, men blot tillagt ‘subdiv’ funktionen.

Screen Shot 2015-08-20 at 18.49.26

 

Der er brugt Pixar RenderMan til at render billederne

Hent Blender projekt filen.

Kom i gang med RenderMan & Blender

Wednesday, August 5th, 2015

Blender & Renderman – artikel oversigt

En rigtigt god start artikel, findes på pixars forum for RenderMan og Blender – den kræver at man forstår engelsk – den kan findes her

En generel introduktion til Blender på dansk kan findes her (Youtube video).

Når du starter et nyt projekt i Blender, starter du altid med en kube, et lys og et kamera.

Lad os prøve at tage udgangspunkt i den opstilling.

Screen Shot 2015-08-05 at 15.01.06

For at kunne genererer et billede skal der noget lys til. Start med at lave et plan – i menuen til venstre under fanen ‘create’, kan der laves et plan (plane).

Screen Shot 2015-08-05 at 15.12.20

Hvis ikke plan’et er valgt efter du har lavet det, kan det vælges med højre musetast.

Før noget overhovedet kan fungere skal der tilføjes et materiale. Klik ‘new’ i menuen til højre.

Screen Shot 2015-08-05 at 15.15.28

Her efter skal du tilføje et ‘Renderman Nodetree’.

Under ‘Bxdf’ vælger du ‘PxrConstant’ og under ‘Light Emission’, vælger du ‘PxrAreaLight’ og prøv med en ‘Intensity’ på et sted mellem 10 og 20 og vælg farvetemperaturen (color temperature) mellem 5000 og 7000.

Screen Shot 2015-08-05 at 15.45.17

Når det er gjort skal der vælges for kuben. Den har allerede et materiale, hvis du havde lavet en ny selv, skulle du igen trykke ‘new’.

Prøv her at vælge ‘PxrDisney’ og vælg en anden farve en den forvalgte blå.

Der er nogen indstillinger, og fra Disney’s dokumentation er her en lille oversigt over hvad indstillingerne gør ved figuren.

DisneyShaderEffect Tryk på billedet for at se det i stor størrelse

 

Du kan skalere lys-plan’et ved at trykke på ‘S’, når det er valgt med højremusetast.

Ved at trykke ‘R’ efterfulgt at 2 tryk på den akse du vil rotere planet over. Fx ‘R’ + ‘Y’ + ‘Y’ – så kan du dreje planet over Y-aksen.

Ved at trække i pilene kan du flytte rundt på plan’et.

Screen Shot 2015-08-05 at 17.19.22

Jo større planet er – jo mere lys udsender det.

Prøv at trykke render - Screen Shot 2015-08-05 at 17.22.34

untitled

En kube fremstillet med RenderMan.

 

Installering af plug-in

Tuesday, August 4th, 2015

Blender & Renderman – artikel oversigt

Installering af plug-in for RenderMan i Blender

Via siden på GitHub kan du hente den sidste nye udgave af plug-in’et: https://github.com/bsavery/PRMan-for-Blender

Eller prøv at trykke på knappen her – den bør være linket til sidste nye udgave af plug-in’et
Screen Shot 2015-08-04 at 16.24.48

Efter du har downloadet zip filen skal den pakkes ud og lægges ind i Blender.

Alt afhænigt om du bruger windows eller mac er der forskellige meteoder.

På mac kan du højre-klikke på Blender app’en og trykke ‘Vis indhold af pakke’, der efter finder du mappen: addons.

Screen Shot 2015-08-04 at 17.11.50

På Windows er ligger det under ‘Dokumenter’ men nogenlunde samme mappe opbygning.

Åben mappen ‘addons’ og kopier det udpakkede indhold fra dit download over i ‘addons’ mappen.

I Blender skal du så også aktivere plug-in’et.

I menu’en ‘File’ -> ‘User Preferences’ og fanen ‘Add-ons’

Screen Shot 2015-08-04 at 17.53.40

 

Screen Shot 2015-08-04 at 17.52.35

Her skal du sætte flueben ud for PRman render.. -husk at gemme ændringerne.

Du kan se om plug-in’et er aktivt ved at du skal kunne skifte render i top meuen:

Screen Shot 2015-08-04 at 17.56.31

Pixar Renderman og Blender

Monday, August 3rd, 2015

Blender & Renderman – artikel oversigt

Introduktion til serie om RenderMan og Blender

Det er ikke fordi jeg er animator eller noget, men jeg syntes det er sjot at arbejde med som hobby.

Og også for at lave en side på dansk hvor brugere kan hjælpe hinanden med at komme i gang med RenderMan sammen med Blender.

Pixar, der bl.a. er kendt for animations film som Toy Story, Biler og en lang række andre film – har frigivet deres ‘render’, som er den software der bruges til at gengive et 3D programs færdige billede.

Pixars render kaldes for RenderMan og den er blevet gratis for alle der ikke skal lave 3D animationer for at tjene på det. En såkaldt ‘ikke-kommercielt’ licens.

For at kunne bruge RenderMan, skal man have et 3D værktøj og der findes det gratis Blender. I disse dage arbejdes der på et plug-in så Blender kan bruges sammen med RenderMan. Det vil sige at du som armatør faktisk får helt gratis adgang til en af verdens bedste muligheder for at lave 3D billeder og animationer.

Jeg har et par drenge der syntes Minecraft er sjovt, så noget af det jeg afprøver for at lære softwaren bedre at kende er at lave 3D billeder og animationer med Minecraft.

 

Grassblock

Indtil videre er det lykkedes mig at skabe ovenstående billede, som i øvrigt var min første test med Blender & RenderMan.

Det er sjovt at sidde og rode med, men det er også svært og det tager lang tid at lære Blender at kende.

Med disse sider håber jeg at kunne komme til at hjælpe og skabe inspiration til at andre kan afprøve deres kreative sider.

 

Downloads

RenderMan: http://renderman.pixar.com/view/non-commercial-renderman

Blender: http://blender.org

RenderMan plug-in til Blender: https://github.com/bsavery/PRMan-for-Blender

Mineways – software til at eksportere Minecraft til Blender: http://www.realtimerendering.com/erich/minecraft/public/mineways/

 

Note:

Når du installere RenderMan, skal det være en admin bruger, hvor brugernavnet kun består af almindelig bogstaver.

Husk også at installere pakken for Maya – også selvom du ikke har Maya – det er fordi at den interaktive render ‘it’ følger med i denne pakke og den kan bruges sammen med Blender.